Terrorattacken i Nya Zeeland kan utsätta Sverige för fara – Säpo instämmer inte [ännu]

32
191

DEBATT. Nattens terrorattack i Christchurch svensk tid som hade minst 49 dödsoffer sätter Sverige på kartan för potentiella nya terrorattacker. Den tanken är inte orimlig, men Säpo uppger till NewsVoice att beredskapsnivån inte höjts.

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice | text uppd kl 16:01

Nya Zeeland har drabbats av en Breivik-liknande attack. Mannen som identifierats som Brenton Tarrant (ej helt fastställt) utförde attacken mot en moské i staden samtidigt som han sände attacken med live-video på Facebook.

Ebba Åkerlund, privat foto
Ebba Åkerlund, privat foto

På ett av vapnen han använde står skrivet ”Ebba Åkerlund”, ett av offren vid terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm den 7 april 2017. Den 11-åriga Ebba nämns flera gånger i ett manifest som Tarrant lämnat efter sig. Texten gör gällande att dagens terrordåd var ”en hämnd för Ebba” på Drottninggatan och hennes död var en anledning som fick Tarrant att sluta tro på en demokratisk eller politisk lösning på ”problemet med inkräktare”. Han syftar bland annat på muslimer.

Brenton Tarrant, selfie 15 mars 2019
Brenton Tarrant, selfie 15 mars 2019

Brenton Tarrant greps och är vid liv. Ytterligare en moské attackerades samtidigt. Minst tre misstänkta är gripna.

Säpo kommenterar

NewsVoice kontaktade svenska Säkerhetspolisens pressavdelning och frågade om beredskapsnivån mot terrorattacker nu höjs i Sverige.

Säpo svarar:

“Säkerhetspolisen bedömer löpande hotbilden mot Sverige. Terrorhotnivån mot Sverige ligger kvar oförändrad på förhöjd nivå (tre på en femgradig skala) där den varit sedan oktober 2010.

När det gäller attentatet på Nya Zeeland samverkar vi och hämtar in information om den allvarliga händelsen. Det som inträffat påverkar inte hotnivån här i Sverige i nuläget.”

Trots allt risk för vedergällning mot Sverige?

NewsVoice skrev i en debattartikel samma dag som terrordådet den 7:e april 2017 att attacken sammanföll strax efter att ett stort antal svenska massmedier i runt 50 artiklar den 4:e till 7:e april 2017 (se artikellista) kraftigt kritiserade islamifieringen i särskilt utsatta områden i Stockholmsregionen.

Det finns anledning att misstänka att massmediernas kritik 2017 mot sharialagarna i Stockholmsförorterna kan ha utlöst attacken samma vecka. Nu när Ebba Åkerlund används som skäl till terrorattacken mot muslimer ligger inte tanken långt bort att den i sin tur kan leda till en vedergällning mot Sverige. 

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Källor


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
32 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
15 mars 2019 kl 16:28

Varför är jag inte förvånad? Jag förväntade mig snarare att slakten på oskyldiga mäniskor skulle börja i någon moské eller kyrka i Sverige, men det är väl bara en tidsfråga…

Föreställ er avsaknaden av religioner! Föreställ er att alla fundamentalister i världen får vård på mentalsjukhus och befrias från sina villfarelser baserade på mänskligt hallucinerade eller påhittade “uppenbarelser”!

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
15 mars 2019 kl 16:58

Jag håller med Martin om att man inte är förvånad. Vi kan nog räkna med en attack även i Sverige inom kort. Med det inte sagt vem som skulle ligga bakom den eller vad målet är.

Torsten Johansson
Torsten Johansson
Gäst
15 mars 2019 kl 18:26

Kamikazepiloter, bombbältesbärare och skjutjärnsterrorister, har alla väl synliggjorda mål att attackera. Fördummande politiker, krigstörstande militärer, vinklade journalister, ett mediesuget Säpo och nu även spågubbar, presenterar av någon anledning vårt land som attackerbart. Vi har i dag var femte innevånare invandrad, eller född av invandrad förälder. De har som vi huvudena fulla av tankar, men oftast mer belastande än oss som levt här länge. De vet, att de har förväntningar på sig, nu från två kulturer. Det är upp till oss, att bli det bättre valet för framtiden. Är övertygad om att det är bättre att inte ständigt och brett, utmåla Sverige som måltavla, utan ärligt beskriva den avskyvärda nutidshistoria, som är anledningen till de destruktiva val, som inleder detta inlägg.
Det är den verklighet som de bär med sig, men de har svårt att förstår att flertalet Svenskar inte gör det. Det oförståndet får oss på angriparens sida, och även om regeringen är där, finn inte jag där.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
15 mars 2019 kl 18:35

Alltså…jag är HELT övertygad om att dessa terrordåd är orkestrerade av statsmakterna för att så split mellan olika etniska och religiösa grupperingar med avsikten att införa fler lagar som ska begränsa vår frihet in absurdum. Den verkliga fascismen. Den som varit det minsta intresserad av att titta utanför det snäva synfält som träck-media erbjuder vid liknande dåd kan inte ha undgått att se alla konstigheter som omger desamma.

Jag roade mig häromdagen med att titta tillbaka på historiken på you-tube kring attacken på drottninggatan , och upptäcker att deras eget sanningsministerium varit hyggliga nog att plocka bort alla filmer runt det dådet som pekar ut massor av omständigheter som visar på att det ligger mycket bakom kulisserna som inte är tänkt för offentligheten. Varför vill de censurera det tro ? Nu har ju många av dessa kanaler varit förutseende och lagt upp en del av det på nytt , tack o lov.

Jag har tjatat här förut om Ole Dammegård , inte utan anledning. För den som vill ta del av hans undersökningar runt alltifrån JFK , Palme , 9/11 men även ett ansenligt antal av alla dessa terrorattacker kan ta sig in på hans kanal som jag länkar till här. En äkta undersökande journalist. https://www.youtube.com/results?search_query=lightonconspiracies.com

Ulf Claréus
Ulf Claréus(@clareal)
Reply to  Kenneth Thorberg
16 mars 2019 kl 10:30

Ursäkta att jag tjatar, men jag fortsätter med att hävda att 9/11-händelsen är vårt bästa verktyg för att komma åt Eliten. Detta falskflaggade spektakel och cyniska mordorgie, kan dom skyldiga inte komma undan med, så lätt. En domstol i New York har allt material som behövs på sitt bord just nu och dom har förklarat sig beredda att sätta igång det juridiska maskineriet. Fast motparten kommer givetvis inte sitta stilla och rulla tummarna. Att Israel bär på huvudansvaret råder det inget tvivel om. Att 18 år efteråt, inget har hänt, är ju ett bevis på att den judiska staten Israel och med sin diaspora, är de mest skyldiga. Inte ensamma, naturligtvis.
Detta folkslag har gjort vad som helst genom åren och alltid kommit undan.
Måste således nämna hur dom är i farten med att skaffa sig ett oberoende land i Patagonien:
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=185153;
“The Dark Secret Behind a British Billionaire’s “Parallel State” In Argentina’s Patagonia”
Storyn har ungefär samma inslag som varit ett genomgående tema i alla James Bond filmer genom åren (57 faktiskt!): En maktgalen miljardär som från hemlig ort skall erövra klotet medelst nån’ form av utpressning, alltså.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
15 mars 2019 kl 18:43

Det handlar inte alls om religion utan om en från Usa och Nato önskad och planerad utveckling. Att Sverige kan vara målet håller jag med om. Och attacken på drottninggatan föregicks som vanligt av en övning, med rekvisita från övningen på en del foton. Iaf såg det ut som en docka i vuxenstorlek på en av bilderna liggandes på gatan.
Utan Us Uks långa förarbete vore MÖ troligen dominerat av en panarabisk union utan islamisk extremism. Både Egypten och Syrien har ju konsekvent motarbetat den avarten. Israel hade då med nödvändighet anförts av konstruktiva krafter till grämelse för Usas och Englands oligarker.
Varje attack mot Sverige bör automatiskt tolkas som orsakad avsiktligt av Nato och bör ses som orsak till fördömande och avståndstagande mot dom. Och påminnelser i stora rubriker om Natos hittillsvarande falskflagg-händelser. Ett av dom var Breivik-historien även om han själv möjligen trodde ngt annat. Men eftersom han är frimurare bör vi inte vara säkra på det.
Somliga kanske ser det som att man bör hålla sina fiender närmare när man fjäskar för den avskyvärda skurkorganisstionen Nato. Men det slutar med förödelse i längden. Ty imperiet har inga vänner, bara intressen

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
15 mars 2019 kl 20:54

Plocka fram den emotionella skala som visades här för en tid sedan och se att på nivå 1,5 har vi händelsen. Det kommer att räcka med att fåren vaknar ur sin sympatiska slummer och glider upp en bit på skalan och cirkusen är i full gång. Att trycka ned de verkligt konservativa(3,5) kommer att göra saken än värre. Det finns nu bara en väg ut nu och det är fram med sanningen i den reinfeldska kuppen med dess utgreningar.
Sanningen skall göra er fri.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
15 mars 2019 kl 21:29

I skrivelsen ovan sägs om sympati. Titta på vad ordet verkligen betyder! Samkänsla. Eftersom vägen ut, är vägen upp vilken blir då samkänslan rent mekanisk? Det är bara att hoppas på att inte alla “stiger” upp samtidigt.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
16 mars 2019 kl 10:04

Frågan som borde ställts till SÄPO är när de planerar nästa terrorövning och vart den skall äga rum ?
Då kan det verkligen finnas anledning att hålla sig därifrån. Jag ska för resten göra det själv och se om jag får nåt svar.

Ingvar Kullberg
Reply to  Kenneth Thorberg
16 mars 2019 kl 17:14

Snarare borde så många som möjligt åka för att fullständigt öppet dokumentera deras övningar med kameror och smartphones och vad man nu har! Det skall f ö varit massiva övningar i området för attacken in NZ enligt Ole Dammegard. Vet själv inga närmare detaljer.

Sen ramlade jag över en artikel i Metro,

Terrorattacken i Nya Zeeland – det här vet vi

Och direkt såg jag i nedre delen av bilden först i artikeln de bortsprungna skorna skorna. I detta fall en vit och en mörk sko.

tant pia
tant pia(@pia-hopkins)
16 mars 2019 kl 10:06

Man kan ju fundera över om detta är finansierat av någon och hur fake news påverkar våra uppfattningar. https://www.naturalnews.com/2019-03-15-new-zealand-mass-shooter-is-a-far-left-eco-fascist-who-praised-communist-china.html

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
16 mars 2019 kl 11:07

Den påstådde terroristen i NZ har tydligen redan blivit ställd inför domstol. https://www.aftonbladet.se/tv/a/281736/aftonbladets-reporter-pa-plats-utanfor-ratten-i-christchurch-tarrant

Snabbt jobbat får man säga. Finns det nån insatt här som kan bringa klarhet ?

Kenta
Kenta
Gäst
16 mars 2019 kl 11:37

Absolut false flag som vanlig !!!

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
16 mars 2019 kl 14:37

Nu har jag skickat en förfrågan till SÄPO om de planerar nya terrorövningar i framtiden. Inget svar ännu men det kanske inte är att förvänta sig heller , lördag som det är. Återkommer om det händer nåt i inkorgen.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
16 mars 2019 kl 17:52

Allt mer enig. Det ser ut att vara en kombinerd övning, falskflagg och avledningsmanöver. Syftet tycks vara att skapa medieskugga och dölja Israels massiva attack mot 100 mål i Gaza, efter påstådda 5 avfyrade fyverkeripjäser från Gaza, som av en ren slump inte nådde målet, eftersom palestinier naturligtvis inte klarar av någonting alls, OM vi nu ska tro på Israels och Israel-lobbyns version på Samhällsnytt. 🙂

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
17 mars 2019 kl 05:22

@ Red.

Du tog av någon anledning bort min länk i inlägget 19-03-16 14:37. Varför ?

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
17 mars 2019 kl 10:18

@ Red.

Märkligt. När jag själv klickar på länken så kommer jag in på min e-mail , men det går sen inte att gå tillbaka till Newsvoice. Jag ber om ursäkt och försöker igen.

https://outlook.live.com/mail/compose/AQMkADAwATNiZmYAZC05Njg1LTcyZGQALTAwAi0wMAoARgAAA7GbYhulj4VDm55MgpLIZJIHAEnovmmBqbxDsq3lwgMtYSgAAAIBDwAAAEnovmmBqbxDsq3lwgMtYSgAAnjX0ZoAAAA%3D

Tant Pia
Tant Pia(@pia-hopkins)
17 mars 2019 kl 10:56

I grund och botten handlar det om att sprida skräck och inskränka människors frihet.
Förövaren skall ha haft kamera på magen och videon som var utlagd togs bort igår. De som såg den säger att det såg mycket underligt ut och tyckte att det var lite konstigt att blodet inte flöt eller skvätte på väggarna.
Detta var länken som tyvärr är klippt: https://anonfile.com/K0p4Zbwbbe/10000000_776384872734713_506695528340258816_n_mp4
Huruvida den var sann eller falsk finns inget bevis på men man kan ju kika lite extra på de bilder som visas i media.

Tant Pia
Tant Pia(@pia-hopkins)
17 mars 2019 kl 11:38

Ett plus ett blir definitivt inte tre. Antingen så saknas det en etta eller så….
https://www.zerohedge.com/news/2019-03-16/nz-threatens-10-years-prison-possessing-mosque-shooting-video-web-hosts-warned

Ulf Claréus
Ulf Claréus(@clareal)
17 mars 2019 kl 13:26

Den svenska Eliten och deras horstatspolitiker eldar på bra nu, med än det ena och än det andra. Propaganda satsningarna kan ju dessutom öka i år, när nya friska och utökade penningramar finns till hands till SR/SVT, genom skatter.
SR/SVT kör stundligen klimatspåret, nu m h a på gatorna ut-skrämda skolbarn i de begynnande tonåren och med den icke så vackra Greta, som dragplåster. Till hösten lär nog de alltid så tjänstvillige norska Nobelpris-uttagarna ge henne Fredspriset. Kunde dom ge bl a Henry The K, Elie Wiesel, Al Gore och Barack Obama priset, lär allt vara möjligt!
Bankoligarkerna i London och New York kommer fixa en ekonomisk krasch av sällan skådat format, nu när Brexit verkar helt avstyrt att hända, “in our time”.
Den falska terrorn kommer drabba ett flertal länder. Att Sverige blir måltavla för en stor skräll, lagom till EU-valet och av Gladio-karaktär, är en inte alltför vild gissning.
Extremhögern, typ ABB, är fienden, som nu på NZ och därför har redan amazon i förväg tagit bort ett antal mycket kvalificerade revisionistiska författare och en del av deras verk. Yttrandefriheten är på väg bort, således. Fast det här med “förintelseförnekelse” är för de flesta svenskar inget man begriper, vad det handlar om, för VI har ju aldrig varit skyldiga till nåt’ “sånt som tyskarna gjort”. Men de första spadtagen för ett Holocaust Museum kommer tas’ i år, det har redan utlovats. Trots att “historia” är ett helt opolitiskt ämne, har många fått för sig att det bara är “högermän” som förnekar holocaust. Lagstiftningen är i många länder helt politisk. Det har gjorts försök att härstädes också göra det olagligt, som dock misslyckades. Min gissning är att L kommer göra ett nytt försök; frihetliga är dom ju inte, trots namnet.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
17 mars 2019 kl 14:09

@ Red

Nu måste jag dra det här länkdebaclet från början som har sin utgångspunkt i inlägget jag skickade 19-03-16 14:37. Jag skrev alltså ett e-mail till SÄPO som lyder :
———————————————–
“Hej. I samband med terrordådet på Drottninggatan utgick en bulletin från er hemsida om att ni själva förestod en terrorövning som uppgavs äga rum i tre dagar , just innan dådet ägde rum. Även sjukvårds- och räddningspersonal såväl som journalister hade någon form av kombinerad konferens/övning med inriktning på just terrorism i omedelbar anslutning till Drottninggatan.

Nu undrar jag om ni ser det som en ren tillfällighet eller inte ? Om inte , är jag intresserad av att veta om , och i så fall när , ni planerar att hålla liknande övningar i framtiden.

Mvh / Kenneth Thorberg”
——————————————-
När jag försökte skicka detta mail i anslutning till nämnda inlägg saknas länken. Vid påstötning ber du mig skicka länken igen vilket jag gör men då uppger du att den inte går någonstans. Jag kan dock själv klicka på den till min e-mail men jag kan sen inte klicka mig tillbaks till Newsvoice.

Jag har skickat ett antal mail från min e-mail förut men aldrig varit med om nåt liknande.

Slutsatsen måste bli att mail skickade till SÄPO inte går att vidarebefordra…!? Eller … ??

Tant Pia
Tant Pia(@pia-hopkins)
Reply to  Kenneth Thorberg
17 mars 2019 kl 15:57

Iscensatta terrorövningar pågår nu världen över och det kommer inte bli lätt att skilja mellan skapade händelser och verkliga. Andemeningen är tydligen att vi skall förstå att det är fler än en grupp som bär sig illa åt. Ibland så kan man inte vidarebefordra myndighets mejl… men det skall gå att göra copy + paste in i ett nytt mejl eller dokument.

Ola KS.
Ola KS.
Gäst
18 mars 2019 kl 05:41

Gärningsmannen ska ha varit kommunist. I Agenda den 17:e Mars var gärningsmannen högerextrem… Just saying.

Birgitta
Birgitta
Gäst
20 mars 2019 kl 20:12

Underligt att de plockat bort alla filmer från den förmodade attacken. Vissa personer på nätet har dock granskat dem innan de togs bort. Märkligt att det varken finns kulhål i väggarna eller blod i moskén. Det finns andra egendomligheter också (som vanligt) bl a att det hölls en övning innan.

De här “attackerna” av olika slag har turnerar runt i världen. Det verkar vara dags för något i Europa igen. Förmodar att nästa händelse kommer att äga rum i Sverige. Det finns säkert någon algoritm som styr var man ska operera.

Finns flera filmer på youtube som diskuterar händelsen ur ett analytiskt perspektiv. Sök på Christchurch och Operation Gladio.

Savalle
Savalle
Gäst
24 mars 2019 kl 10:02

SWEBBTV
Lördagsintervju 43 – Ole Dammegård om bakgrunden till terrordåd:

https://www.youtube.com/watch?v=6zHIUnA71Vk

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
30 mars 2019 kl 08:46

Lyssna in från 37 min till slut på denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=39GAHYjdUYw
Domare Ginsburg från juli 2016.