Genteknikindustrin gör PR-kupp med hjälp av choklad

gmo chokladÄnnu godare choklad med hjälp av dna-teknik kan snart vara verklighet enligt en grupp forskare som lyckats knäcka kakaoträdets genetiska kod, skriver DN den 26 december 2010. Det här är högst sannolikt en PR-kupp för att populärisera gentekniskt producerad mat dvs GMO.

Med hjälp av dna-teknik kan chokladen förfinas och bli både hälsosammare och mer välsmakande, hoppas man. Dessutom ska grödans hållbarhet stärkas, till glädje för kakaoodlare runtom i världen, enligt forskaren Siela Maximova.

En amerikansk forskargrupp vid Pennsylvaniauniversitetet ligger bakom resultaten och källan är tidskriften Nature Genetics. Bara namnet på tidskriften antyder att GMO-mat skulle vara naturlig när rapporter visar att maten i själva verket kan orsaka medicinska problem både för människor och djur som äter den. Monsanto som är av de största GMO-producenterna i världen undersöks i den inte alltför smickrande dokumentären The World According to Monsanto.

Läs mer
Food firms spend millions to block food health warning labels
Monsanto’s super GMO corn fails

Kommentarsregler

Kommentera gärna. Du har personligt ansvar för vad du skriver. Alla nedsättande kommentarer raderas. NewsVoice tar inget ansvar för vart du länkar.

Speak Your Mind

*